Life Story Miss Ieka

Semoga Anda Gembira Dan Ceria Selalu

Life Story Miss Ieka

Semoga Anda Gembira Dan Ceria Selalu

Life Story Miss Ieka

Semoga Anda Gembira Dan Ceria Selalu

Life Story Miss Ieka

Semoga Anda Gembira Dan Ceria Selalu

Life Story Miss Ieka

Semoga Anda Gembira Dan Ceria Selalu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 27 March 2011

UNTUK MU!!!





seandainya kau tahu aku amat mencintaimu...
Hidupku x smpurna tnpe kehadirmu...
hatiku redup tnpe sinarmu...
hatiku sunyi tnpe tawamu...
hatiku bosan tnpe gurauanmu...
diriku lemah tnpe smngat mu...
jiwaku kosong tnpe senyummu.......




SESEPI MALAM TANPA REMBULAN
BEGITULAH AKU TANPA DIRIMU.....:)

Saturday, 26 March 2011

hujan..hujan..hujan...

setiap mggu hujan. nmpknya alor star nie nak bnjr lg rasanya. tp best jgk hujan nie sejuk lar skit. nak mndi pown rasa mls je. hak3.. but yg plg best blh lyn tido time2 hujan cam nie smbl dibuai mimpi2 yg best n masyuk.. hek3.. tp yg x bestnye coz x dpt kuar. kena lepak umh je. kdg2 lepak umh x best sgt. boring je rasa. sskli nak gak kuar p jln2. but disebabkan hujan semua plan nak kuar kene tangguh dahulu. btw hari nie member i kawin so x taw ar nak p ke x coz hujan pown x behenti lg nie. kalo x behenti gak. pakai x p lar kenduri rumah kawan i 2. but ika ngn die x de ar rapat sgt. kalo jumpa kat luar just tegur2 je. actually, die x pggl ika pown kenduri kawin die 2. but de member yg gtaw. ermm.. segan lar plk kalo kenduri owg x pggl nie. nnt p mcm tebal je muka. ntah ar confius je rasa nak p ke x. k lar ika nak out dlu.. nak dgr lagu plk.. ngee~

Adam!!!



Adam…
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.
Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.

Wahai Adamku…
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.
Jadi, tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu, sentiasa mahu terpesong dari landasan, kerana aku buruan syaitan.

Adam…Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannnya dari kaummu di akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya. Jika bilangan kaummu mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia kerana darah manusia, kacau bilaulah suasana, Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa. Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu tapi tidak lebih dari empat pada satu waktu.

Adam…
Bukan kerana ramainya isterimu yang membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu yang merunsingkan aku. Tapi… aku risau, gundah gulana menyaksikan tingkahmu. Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu. Namun…terasa berat pula untukku menyatakan isi perkara.

Adam…
Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhadap kaum wanita. Kau diberi amanah untuk mendidik aku. Kau diberi tanggungjawab untuk menjaga aku, memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa di dalam redha Tuhanku dan Tuhanmu. Tapi Adam, nyata dan rata-rata apa yang sudah terjadi pada kaumku kini, aku dibiarkan terumbang-ambing tanpa haluan, malahan engkau juga mengambil kesempatan atas kelemahanku. Dimana perginya keadilanmu. Asalnya Allah menghendaki aku tinggal tetap dirumah. Aku akur asalkan aku keluar dari rumah, seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung kaki sampai hujung rambut… Tapi realitinya kini, Hawa telah lebih dari sepatutnya.

Adam..
Mengapa kau biarkan aku begini?
Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dulu?
Apakah sudah hilang kasih sucimu terhadapku?
Adakah Adam melayani Hawa sama seperti psikologi Muhammad s.a.w terhadap mereka?
Adakah akhlak kaum Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawa?

Adam…
Kau sebenarnya Imam dan aku adalah makmummu. Aku adalah pengikut-pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu. Akalmu Sembilan, nafsumu satu. Aku… akalku satu, nafsuku Sembilan.
Dari itu Adam…pimpinlah, bimbinglah, kerana aku sering lupa, lalai dan alpa sehingga aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya.
Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah. Perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dalam dadaku agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.

Adam…
Andainya kau masih lalai dan alpa dengan karenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para sahabat, masih gentar mencegar munkar, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yang akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhanmu yang Agung.

Maafkan aku sekali lagi Adam…
Andainya warkah yang ku layangkan ini menimbulkan amarah didadamu. Jauh sekali niatku untuk membuat kau keliru apatah lagi menjadi buntu.

Waspadalah Adam…
Andai auratku terdedah…andai suaraku mengatasimu… andai langkah seiringmu…andai maruahku dirobek maka engkaulah yang bakal membawaku kepada kebenaran.
Usah dipersalahkan Hawa lantaran tewas mengemudi bahtera andai si Adam masih lena diulit mimpi…
Tetapi percayalah!!!...bukan emas yang kucari…bukan berlian yang kupinta… tetapi…hanyalah hati yang tulus ikhlas darimu…Adam…
Dengarlah…keluhan hatiku buat dirimu…

Ikhlas dari Hawa…
Abad ini…

sanggup awk tipu saya!!!

Ain adalah wanita yang setia pada kekasihnya Risyam. setiap hari Ain selalu menanti panggilan telefon dan mesej dari Risyam. Ain tahu Risyam selalu sibuk dengan kerjanya. kadang-kadang Ain selalu rasa ditinggalkan dan selalu rasa kesepian. disebabkan hubungan mereka jarak jauh tapi Ain tetap percaya, jujur dan setia pada Risyam. malah Ain mengharapkan Risyam di sana pun akan setia dan jujur padanya. 

Ain selalu takut akan kehilangan Risyam. kalau boleh Ain selalu nak bersama dengan Risyam setiap detik, setiap minit dan setiap saat. Ain juga mahu melihat Risyam ketawa, bergurau senda malah ingin bermanja-manja dengan Risyam. tapi takdir menjauhkan mereka. tetapi Ain redha dengan ketentuanNya. mungkin ini merupakan dugaan antara Ain dan Risyam. hanya kepercayaan, kejujuran dan kesetiaan yang mampu membuat mereka sentiasa bersama.

Ain tetap sabar dengan peragai Risyam. walaupun Ain rasa dirinya selalu merasa kesepian dan dahagakan kasih sayang kekasihnya itu. tetapi Ain tetap memahami akan keadaan Risyam yang selalu sibuk dan kurang melayani Ain sejak akhir-akhir ini. Kadang-kadang Ain menangis disebabkan dirinya dipenuhi kesepian dan kerinduan terhadap Risyam. Tetapi Ain sedar Risyam sibuk dengan kerjanya bukan sibuk melayani pompuan lain.

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Dila kawan sepejabat dengan Risyam selalu mengajak Risyam keluar makan setelah habis waktu kerja. Dila dalam diam-diam dia menaruh hati pada Risyam sedangkan dia tahu yang Risyam sudah mempunyai kekasih. Tetapi disebabkan rasa cintanya yang membuak-buak pada Risyam, Dila tetap ingin memiliki Risyam. Mereka pun pergi makan di sebuah restoran yang mewah. Risyam menerima panggilan telefon dari Ain. Dengan pantas Risyam "end call". Ain berkali-kali menelefon Risyam tetapi Risyam tidak juga menjawab panggilan Ain itu. Selepas makan Risyam menghantar Dila pulang ke rumah. Setelah menghantar Dila pulang Risyam pun bergegas pulang ke rumahnya. Setelah sampai di rumah Risyam menghantar mesej kepada Ain dan memberitahu yang dia sibuk dan telefon masa itu berada di dalam beg dan tidak mendengar semasa Ain telefon. Ain mendengar sahaja penjelasan Risyam tetapi Ain tetap rasa ragu-ragu kerana sebelum ini Risyam tidak pernah berperangai sebegini. Malah Ain tetap percaya yang Risyam tidak akan curang di belakangnya kerana tiap-tiap hari Risyam akan mesej Ain walaupun sudah lewat malam. Walaupun Risyam peragainya suka melayan perempuan lain tetapi Ain tahu yang perempuan tersebut adalah kawan sepejabatnya dan tidak lebih dari itu.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Setiap hari Risyam keluar dengan Dila. Boleh dikatakan sepanjang hari Risyam selalu ditemani oleh Dila. Sedar tidak sedar hubungan mereka semakin hari semakin rapat. Risyam selalu habiskan masa dengan  Dila sahaja dan hugungan Risyam dengan Ain semakin renggang malah kadang-kadang Risyam tidak pedulikan Ain langsung.

Ain merindui Risyam teramat sangat. Ain teringin nak beritahu Risyam bahawa yang dirinya kesepian dan terlalu merindui kekasihnya itu. tetapi Ain tidak berdaya dan dia hanya pendamkan saja di dalam hatinya itu. Walaupun dia rasa benda itu amat memilukan hatinya. Ain terus dan terus menangis keseorangan di dalam biliknya itu. Disebabkan rasa rindunya pada Risyam yang membuak-buak itu Ain tabah dan menerima situasi tersebut. Sedangkan dia tahu bahawa hubungan mereka berdua tidak seperti dulu lagi. 

Malam itu Ain menatap gambar dia dan Risyam. Di dalam hatinya berkata "sayang.. Ain terlalu rindukan sayang". "Kenapa sayang tidak seperti dulu lagi???" Adakah Ain melakukan kesilapan sehingga peragai sayang berubah dan tidak melayani Ain seperti dulu lagi???" Ain perlukan sayang, Ain ingin bermanja-manja dengan sayang seperti dulu" sambil mengalirkan airmata seperti sungai yang mengalir tanpa berhenti.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Risyam beritahu kepada Ain yang dia kena outstation di Pasir Gudang, Johor. Kebetulan Ain juga kena outstation di sana juga. Mereka merancang untuk bertemu di sana. Ain berasa gembira sebab dapat bertemu dengan Risyam di sana. Ain fikir apabila dia bertemu dengan Risyam boleh lah dia bermanja-manja dengan Risyam kerana dia teringin sakali nak bermanja dengan Risyam sejak mereka berjauhan. 

Setelah selesai tugas kerja. Risyam menelefon Ain. "dear you ada kat mana??? kerja I dah settle". "Ain ade kat restoran nie you dtg lar sini. Actually, I jumpa dengan client dekat sini tadi" I tunggu you ok" bye sayang.. love you so much" terus Ain meletak telefon bimbitnya itu. Risyam pula bergegas ke restoran tersebut.

Apabila Risyam sampai dengan pantas Ain menghulurkan tangan kepada Risyam untuk mencium tangan Risyam, lalu Risyam mengucup dahi Ain yang lincin itu dengan penuh kasih sayang. Mereka pun berbual dan Risyam menyuruh Ain memesan makanan dahulu kerana dia ingin pergi ke tandas sebentar. Risyam bingkas bagun dari tempat duduknya dan meninggalkan telefon bimbitnya di meja makan. 

Tidak sampai beberapa minit mesej dalam telefon bimbit Risyam berbunyi dan dengan pantas Ain mencapai telefon Risyam itu dan membuka peti mesej Risyam dan melihat siapa yang menghantar mesej tersebut. Dengan muka terkejut, sedih dan kecewa Ain tidak tahan dan akhirnya airmatanya mengalir tanpa berhenti.  Rupa-rupaya Dila yang menghantar mesej tersebut. "hye sweet you ada kat mana?? I rindu lar kat you coz tak dapat jumpa you time you outstation" "miss you so much". Ain menangis tanpa menghiraukan orang di sekelilingnya itu. Ain berkata dalam hatinya "Ya Allah adakah betul apa yang aku baca ini"??? "kenapa Risyam sanggup tipu aku". " Sedangkan aku fikir dia jujur dan tidak pernah berbohong padaku". "Aku tidak sanggup lagi menanggung semua ini Ya Allah". "Berikan aku kekuatan dan kesabaran untuk mengahadapi semua ini Ya Allah". Ain berucap dalam hatinya sambil menangis. 

Risyam pun kembali ke meja makan tersebut dan melihat Ain menangis. Risyam dengan rasa hairan terus bertanya kepada Ain "kenapa sayang??? knp sayang menangis ni???". Masa itu lidah Ain terus kelu dan tidak mampu menjawab pertanyaan yang ditanya oleh Risyam. Dengan lemah Ain menghulurkan telefonnya dan beritahu bahawa ada seorang wanita yang menghantar mesej padanya sebentar tadi. Risyam dengan pantas membuka dan membaca mesej tersebut. Wajah Risyam berubah dan dengan pantas Risyam mencapai tangan Ain tetapi Ain cepat-cepat menepis tangan Risyam dari disentuh dan pergi meninggalkan Risyam.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Sudah hampir dua minggu Risyam tidak henti menelefon dan menghantar mesej pada Ain untuk memujuk Ain. Tetapi Ain masih tidak melayan Risyam dan tidak menjawab panggilan dan  juga tidak membalas mesej tersebut. Beberapa hari kemudian Risyam tergerak hati ingin pergi ke dapur untuk minum air lalu tanpa tidak sengaja terdengar perbualan Dila dan kawan baiknya Nurul. "Dila aku nampak kau semakin rapat dengan Risyam" "apa niat kau sebenarnya ha...???" tanya Nurul kepada Dila. Dila pun menjawab "sebenarnya aku nak balas dendam pada lelaki ni". "kebetulan aku tengok Risyam macam senang digoda so aku nak hancurkan hubungan dia dengan kekasihnya dengan godaan aku ini". Risyam dengan perasaan benggang dan marah apabila mendengar Dila berkata begitu dan dia terus mendapatkan Dila dan terus menampar Dila tanpa bertanya apa-apa. Dila sebenarnya ada niat jahat untuk menghancurkan hubungan Risyam Dan Ain. Kerana Dila pernah disakiti oleh bekas kekasihnya dan dia ingin membalas dendam terhadap golonggan lelaki. Tanpa diduga Risyam adalah mangsa Dila. Tetapi Risyam dapat menangkap niat jahatnya itu kerana Risyam telah mendengar perbualan Dila dan kawan baiknya Nurul semasa di ruang dapur di pejabat tersebut.

Sekarang baru Risyam sedar yang dia telah digoda oleh Dila kerana dendam Dila terhadap lelaki. Risyam menyesal sangat-sangat kerana disebabkan Dila dia kurang berhubung dengan Ain. Dan disebabkan Dila juga Ain kecewa kerana membaca mesej yang dihantar oleh Dila tempoh hari. Risyam sedar bahawa Ain lah wanita yang dia cintai dan dia sayangi. Malah dia ingin memohon maaf atas segala perbuatannya itu. Risyam sedar bahawa Ain lah terbaik untuknya bukannya perempuan lain. Risyam menangis kerana rasa sikapnya itu. 

Setelah sebulan berlalu. Risyam terserempak dengan Ain di tempat parking kereta di  JUSCO. Risyam bergegas mendapatkan Ain. Dia sedar atas kesilapannya itu dan ingin memohon maaf kepada Ain. Risyam sapa Ain dengan penuh sopan "Assalamualaikum.  Ain menoleh dan dengan rasa terkejut dan tidak sangka dia melihat lelaki yang penah kecewakan dia dulu sekarang berada di depanya. Ain pun menjawab "W'salam..

Risyam terus mencapai tangan Ain dan melutut meminta ampun atas perbuatannya itu dan berkata dia tidak akan mengulangi lagi perbuatannya itu malah meminta Ain  memberi satu lagi peluang untuk dia memperbaiki perbuatannya itu sambil menangis. Orang-orang di tempat parking tersebut melihat dengan penuh tanda tanya dan hairan atas perbutan Risyam tersebut. Ain hanya melemparkan senyuman dan berkata "sayang Ain dah lama maafkan sayang" " Ain tahu yang sayang akan cari Ain juga suatu hari nanti". "Alhamdulillah akhirnya sayang berubah juga". Risyam bangun dan ingin memeluk Ain tetapi dia sedar yang mereka sedang berada  di tempat  awam. Risyam hanya tersenyum dan berulang-ulang kali berterima kasih dan mohon maaf  pada Ain.  Risyam memandang sekeliling dan melihat orang tidak ada di kawasan itu dan dengan pantas Risyam mengucup dahi Ain dengan penuh kasih sayang dan gembira kerana Ain memberi peluang padanya lagi. Dia bersyukur yang dia masih lagi diterima oleh Ain untuk memperbaiki dirinya itu. Selepas enam bulan mereka  berjaya diijabkabulkan dan mengharungi kehidupan yang penuh dengan kebahagian dan penuh kasih sayang.....











Friday, 25 March 2011

RINDU SANGATTT!!!


Dila memerhatikan jam d idinding, sudah dekat pukul 12.00 malam, argh.. dia lambat lagi malam ini. Akhirnya sofa itu jugak menjadi katilnya malam ini.2.00 pagi. "Dila, Dila bangun sayang". Danial mengejutkan isterinya.
"Eh! abang dah balik, maaf Dila tertidur, abang nak makan?" tanya Dila. "Tak per lah abang dah makan tadi, Jomlah kita tidur di atas". Jawapan yang cukup mengecewakan Dila. "Arrggh rindunya Dila pada abang, rindu nak makan semeja dengan abang, abang tak nak tengok ker apa Dila masak hari ni, ikan cencaru sumbat
kesukaan abang," luah Dila dalam hati.

"Abang naiklah dulu Dila nak simpan lauk dalam peti ais dulu", pinta Dila sambil menuju ke dapur. Gugur air mata isterinya menyimpan kembali lauk-lauk yang langsung tidak dijamah suami tercinta kecil hatinya sedih
perasaannya. Dila ambil dua keping roti sapu jem dan makan untuk alas perut kerana diasememangnya lapar, tapi selera makannya terbunuh dengan situasi itu. Dila menghirup milo panas sedalam-dalamnya dan akhirnya
masuk bilik air gosok gigi dan terus menuju ke bilik tidur. Sekali lagi terguris hati seorang isteri apabila melihatkan suaminya telah terlelap.

"Sampai hati abang tidur dulu tanpa ucapkan selamat malam tanpa kucupan mesra, tanpa belaian dan tanpa kata-kata kasih abang pada Dila", bisik hati kecilnya. "Aargghh rindunya Dila pada abang. "Dila rindu nak peluk abang, Dila nak kucup abang, Dila rindu abang". Selesai solat subuh, Dila panjatkan doa semoga dia sentiasa beroleh bahagia, dipanjangkan jodohnya dengan Danial tercinta, diberi kesihatan yang baik dan paling panjang dan kusyuk dia berdoa semoga Allah berikan kekuatan untuk menempuh segala badai. Selesai menjalankan amanat itu, Dila kejutkan Danial, manakala dia bingkas menuju ke dapur menyediakan sarapan
buat suami tersayang. Dila keluarkan ayam dan sayur dan mula menumis bawang untuk menggoreng mee.

"Assalamualaikum" , sapa Danial yang sudah siap berpakaian untuk ke pejabat. "Waalaikumsalam, sayang". Dila cuba bermanja sambil menambah, "abang nak kopi atau teh?" Dila tetap kecewa apabila Danial hanya meminta air sejuk sahaja, dia ada 'presentation' dan hendak cepat, mee goreng pun hanya dijamah sekadar menjaga hati Dila dan tergesa-gesa keluar dari rumah. Dila menghantar pemergian suami hingga ke muka pintu "Abang, Dila belum cium tangan abang, abang belum kucup dahi Dila", kata Dila selepas kereta itu meluncur pergi. "Arrghh rindunya Dila pada abang....... ."

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

"Danial, semalam pukul berapa kau balik?" tanya Zikri. "Dekat pukul 2.00 pagi". Jawab Danial acuh tak acuh. "Wow dasyat kau, kalah kami yang bujang ni, woi semalam malam Jumaat ler, kesian bini kau". Zikri bergurau nakal. "Apa nak buat, lepas aku siapkan plan tu, aku ikut Saiful dan Nazim pergi makan dan borak-borak, sedar-sedar dah pukul 2.00", aku balik pun bini aku dah tidur. "Balas Danial. "Sorrylah aku tanya, sejak akhir-akhir kau sengaja jer cari alasan balik lewat, hujung minggu pun kau sibuk ajak member lain pergi fishing, kau ada masalah dengan Dila ke?". Zikri cuba bertanya sahabat yang cukup dikenali sejak dari kerja sambilan, sampai ke universiti malah sekarang bekerja "Entahlah Zek, aku tak tahu kenapa sejak akhir-akhir aku rasa malas nak balik rumah, bukan aku bencikan Dila, kami tak bergaduh tapi entahlah", terang Danial. "Well, aku rasa aku perlu dengar penjelasan lebar kau, aku nak dengar semuanya, tapi bukan sekarang. Lepas kerja jom kita keluar ok?". Usul Zikri. "Ok." Ringkas jawapan Danial sambil menyambung kembali merenung plan bangunan yang sedang direkanya.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

Dila membuka kembali album kenangan itu. Tersenyum dia bila melihatkan saat manis dia diijab kabulkan dengan Danial. Majlis cukup meriah dihadiri sanak saudara dan rakan terdekat. Maklumlah anak kesayangan.
Saat-saat sebegini Dila teringat kembali alangkah indahnya sekiranya ibunya masih ada, akan diluahkan segalanya pada ibu tetapi sekarang, dia tidak punya sesiapa. Dila menangis sepuas hatinya. 5 tahun menjadi suri Danial, bukan satu tempoh yang pendek. Dila bahagia sangat dengan Danial, cuma sejak akhir-akhir ini kebahagiaan itu makin menjauh. Dila sedar perubahan itu, dan dia tidak salahkan Danial. Makin laju air matanya mengalir.

"Abang sanggup menerima Dila, abang tidak menyesal?". tanya Danial 5 tahun yang lepas. "Abang cintakan Dila setulus hati abang, abang sanggup dan Insya-Allah abang akan bahagiakan Dila dan akan abang tumpahkan sepenuh kasih sayang buat Dila,"janji Danial. "Walaupun kita tidak berpeluang menimang zuriat sendiri?". Tanya Dila lagi. "Syyy... doktor pun manusia macam kita, yang menentukan Allah, Insya-Allah abang yakin sangat kita akan ada zuriat sendiri", Danial meyakinkan Dila.

Dila masih ingat saat itu, apabila dia menerangkan pada Danial dia mungkin tidak boleh mengandung kerana sebahagian rahimnya telah dibuang kerana ada ketumbuhan. Harapan untuk mengandung hanya 10-20 peratus sahaja. Tapi Danial yakin Dila mampu memberikannya zuriat. Tapi, itu suatu masa dahulu, selepas 5 tahun, Dila tidak salahkan Danial sekiranya dia sudah mengalah dan terkilan kerana Dila masih belum mampu
memberikannya zuriat. Walaupun Dila sudah selesai menjalani pembedahan untuk membetulkan kembali kedudukan rahimnya dan mencuba pelbagai kaedah moden dan tradisional. Arrghh rindunya Dila pada abang.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

"Aku tak tahu macam mana aku nak luahkan Zek, sebenarnya aku tidak salahkan Dila, dia tidak minta semuanya berlaku, isteri mana yang tidak mahu mengandungkan anak dari benih suaminya yang halal, tapi..." ayat Danial terhenti disitu. "Tetapi kenapa? Kau dah bosan? Kau dah give up?", Celah Zikri. "Bukan macam tu, aku kesian dengan dia sebenarnya, duduk rumah saja, sunyi, tapi sejak akhir-akhir ini perasaan aku jadi tak tentu arah, aku rasa simpati pada dia, tetapi kadang-kadang perasaan aku bertukar sebaliknya", terang Danial. "Maksudnya kau menyesal dan menyalahkan dia?", tingkas Zikri. "Entahlah Zek, aku tak kata aku menyesal, sebab aku yang pilih dia, aku tahu perkara ni akan berlaku, cuma mungkin aku terlalu berharap, dan akhirnya aku kecewa sendiri. Dan aku tidak mahu menyalahkan Dila sebab itulah aku cuba mengelakkan kebosanan ini, dan elakkan bersama-samanya macam dulu kerana aku akan simpati aku pada dia akan bertukar menjadi perbalahan", Jelas Danial. "Dan kau puas hati dengan melarikan diri dari dia?", kata Zikri tidak berpuas hati dan menambah, "apa kata korang ambil saja anak angkat?" "Anak angkat tak sama dengan zuriat sendiri Zek, kau tak faham. Aku harapkan zuriat sendiri dan dalam masa yang sama aku tahu dia tak mampu, ibu dan kakak-kakak aku pun dah bising, mereka suruh aku kawin lagi tapi aku tak sanggup melukakan hati dia Zek. Aku tak sanggup", Ujar Danial.

------------ --------- --------- --------- --------- ---------
--------- -----

Dila masih menanti, selalunya hujung minggu mereka akan terisi dengan pergi berjalan-jalan, membeli belah, atau setidak-tidaknya mengunjungi rumah saudara mara atau menjenguk orang tua Danial di Gemas. Kini dah
hampir 5 bulan mereka tidak menjenguk mertua dia. Dia sayangkan mertua dan iparnya yang lain macam saudara sendiri. Dia tidak punya ibu, maka dengan itu seluruh kasih sayang seorang anak dicurahkan kepada kedua mertuanya. Sebolehnya setiap kali menjenguk mertua atau kakak-kakak iparnya dia akan bawakan buah tangan untuk mereka, biasanya dia akan menjahit baju untuk mereka, itulah yang selalu dibuat untuk menggembirakan hati mertuanya, maklumlah dia punya masa yang cukup banyak untuk menjahit. Selalunya juga dia akan buatkan kek atau biskut untuk dibawa pulang ke kampung suami tersayangnya. Dan mereka akan gembira sekali untuk pulang ke kampung, tapi kini... aarghh rindunya Dila pada abang.


Dila tahu Danial pergi memancing sebab dia bawa bersama segala peralatan memancing, dan hari ini sekali lagi Dila menjadi penghuni setia rumah ini bersama setianya kasihnya kepada Danial. Dila masih tidak menaruh syak pada Danial, dia masih cuba memasak sesuatu yang istemewa untuk Danial bila dia pulang malam nanti, tapi Dila takut dia kecewa lagi. Arghh tak apalah, demi suami tercinta. Aaarggh Rindunya Dila pada abang.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

"So you dah tahu i dah kawin, tapi you masih sudi berkawan dengan I kenapa? Adakah kerana simpati atau ikhlas?" tanya Danial pada Zati yang dikenali dua minggu lepas semasa mengikut teman-teman pergi memancing. Sejak itu Zati menjadi teman makan tengaharinya, malah kadang teman makan malamnya. "I ikhlas Danial, dan I tak kisah kalau jadi yang kedua, I dah mula sayangkan you". Zati berterus terang. Lega hati Danial, tapi Dila?

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

"Abang Dila tak berapa sihatlah bang rasa macam nak demam saja," adu Dila pagi tu, sebelum Danial ke pejabat. "Ye ker? Ambil duit ni, nanti Dila call teksi dan pergilah klinik ye, abang tak boleh hantar Dila ni." jawapan Danial yang betul-betul membuatkan Dila mengalirkan air mata. Tidak seperti dulu-dulu, kalau Dila sakit demam Danial sanggup mengambil cuti, bersama-sama menemani Dila. Arrgg rindunya Dila pada abang.

Disebabkan Dila terlalu sedih dan kecewa, dia mengambil keputusan tidak mahu ke klinik selepas makan dua bijik panadol, dia terus berbaring.. Sehingga ke petang, badan dia semakin panas dan kadang terasa amat sejuk, kepalanya berdenyut-denyut. Dila menangis lagi. Malam tu, seperti biasa Danial pulang lewat setelah menemani Zati ke majlis harijadi kawannya. Dila masih setia menunggu dan dia rasa kali ini dia ingin luahkan segala perasaan rindu dan sayangnya pada Danial. Tak sanggup lagi dia menanggung rindu yang amat sarat ini, rindu pada manusia yang ada didepan mata setiap hari. Aargh rindunya Dila pada abang.

Apabila Danial selesai mandi dan tukar pakaian, Dila bersedia untuk membuka mulut, ingin diluahkan segalanya rasa rindu itu, dia rasa sakit demam yang dia tanggung sekarang ini akibat dari memendam rasa rindu yang amat sarat. "Abang, Dila nak cakap sikit boleh?" Dila memohon keizinan seperti kelazimannya. "Dila, dah lewat sangat esok sajalah, abang letih," bantah Danial. "Tapi esok pun abang sibuk jugak, abang tak ada masa, dan abang akan balik lambat, Dila tak berpeluang abang". ujar Dila dengan lembut. "Eh.. dah pandai menjawab,"perli Danial. Meleleh air mata Dila, dan Danial rasa bersalah dan bertanya apa yang
Dila nak bincangkan. "Kenapa abang terlalu dingin dengan Dila sejak akhir-akhir ni? Tanya
Dila. "Dila, abang sibuk kerja cari duit, dengan duit tu, dapatlah kita bayar duit rumah, duit kereta, belanja rumah dan sebagainya faham?" Danial beralasan. Dila agak terkejut, selama ini Danial tak pernah bercakap kasar dengan dia, dan dia terus bertanya, "dulu Abang tak macam ni, masih ada masa untuk Dila, tapi sekarang?" Ujar Dila. "Sudahlah Dila abang dah bosan, pening, jangan tambahkan perkara yang menyesakkan dada", bantah Danial lagi.

"Sampai hati abang, abaikan Dila, Dila sedar siapa Dila, Dila tak mampu berikan zuriat untuk abang dan abang bosan kerana rumah kita kosong, tiada suara tangis anak-anak bukan? Dan Dila terus bercakap dengan sedu sedan. "Sudahlah Dila abang dah bosan, jangan cakap pasal tu lagi abang tak suka.Bosan betul..." Pagi tu, Danial keluar rumah tanpa sarapan, tanpa bertemu Dila dan tanpa suara pun. Dila makin rindu pada suaminya, demamnya pula kian menjadi-jadi. Malam tu Danial terus tidak pulang ke rumah, Dila menjadi risau, telefon bimbit dimatikan, Dila risau, dia tahu dia bersalah, akan dia memohon ampun dan maaf dari Danial bila dia kembali. Dila masih menanti, namun hanya hari ketiga baru Danial muncul dan Dila terus memohon ampun dan maaf dan hulurkan tangan tetapi Danial hanya hulurkan acuh tak acuh sahaja. dila kecil hati dan meminta Danial pulang malam nanti kerana dia ingin makan bersama danial. Danial sekadar mengangguk. Tetapi malam tu Dila kecewa lagi. Danial pulang lewat malam. demam Dila pulak makin teruk, dan esoknya tanpa ditemani Danial dia ke klinik, sebab sudah tidak tahan lagi.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
--------- --------

Abang pulanglah abang, pulanglah Dila ingin beritahu perkhabaran ini, pulang abang, doa Dila. Dila kecewa tapi masih menanti, bila masuk hari ketiga dia sudah tidak sabar lagi, dia menelefon ke pejabat. Dan telefon
itu disambut oleh Zikri. "Syukurlah Dila kau telefon aku, ada perkara aku nak cakap ni, boleh aku jumpa kau?", tanya Zikri "Eh tak bolehlah aku ni kan isteri orang, mana boleh jumpa kau tanpa izin suami aku, berdosa tau", tolak Dila. Pilunya hati Zikri mendengar pengakuan Dila itu. Setianya kau perempuan,
bisik hatinya. "Oklah kalau macam tu, aku pergi rumah kau, aku pergi dengan mak aku,
boleh?" pinta Zikri "Ok, kalau macam tu tak apalah, aku pun dah lama tak jumpa mak kau, last
sekali masa konvo kita 6 tahun lepas kan ?" setuju Dila.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------


"Eh kenapa pucat semacam ni? tegur Mak Siti. Dila hanya tersenyum penuh makna, dan membisik, "Allah makbulkan doa saya mak cik". Pilu hati Mak Siti dan betapa dia sedar betapa Allah itu Maha Mengetahui apa yang Dia lakukan. Segera Mak Siti mendapat Zikri di ruang tamu dan khabarkan berita itu. Zikri serba salah.

"Dila, aku anggap kau macam saudara aku, aku tak tahu macam mana nak mulakan, aku harap kau tabah dan tenang, sebenarnya Danial dalam proses untuk berkahwin lagi satu, dan aku sayangkan korang macam saudara sendiri, dan aku tak sanggup rumah tangga korang musnah macam ni, kau tanyalah dengan Danial dan bincanglah, cubalah selamatkan rumah tangga korang." terang Zikri.

Dila menangis semahunya dibahu Mak Siti, rasa hampir luruh jantung mendengarkan penjelasan itu. Patutlah selalu tidak balik rumah. Berita gembira yang diterima pagi tadi, sudah tidak bermakna. Dila menantikan Danial sehingga ke pagi, namun dia masih gagal. Dua hari kemudian Danial pulang dan sibuk mengambil beberapa pakaian penting, dan masa ini Dila bertekad untuk bertanya.

"Ya betul apa yang Dila dengar tu, dan kami akan langsungkan jugak, dan abang takkan lepaskan Dila, itu janji abang, mak ayah pun dah tahu dan mereka tak kisah asalkan abang tidak lepaskan Dila, kerana mereka juga sayangkan Dila, dan Dila kena faham abang inginkan zuriat sendiri, walau apa pun persiapan sedang dibuat, abang janji takkan abaikan Dila." Janji Danial.

Dila sayu mendengar, dan bagaikan kelu lidahnya untuk berkata-kata. Dan segala perkhabaran gembira itu terbunuh menjadi khabar duka. Dila terlalu kecewa.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------

Danial masih menanti diluar, rasa amat bersalah bersarang dikepala, sejak dihubungi Zikri, dia bergegas ke hospital apabila dimaklumkan Dila pengsan dan mengalami pendarahan. Doktor dan jururawat keluar masuk. Dia masih resah. "Insya-Allah En. Danial, dua-dua selamat". terang doktor pada Danial. "Dua-dua apa maksud doktor? tanya Danial "Dua-dua ibu dan baby dalam kandungan tu, tapi dia kena banyak berehat kerana rahimnya tidak begitu kukuh, saya takut banyak bergerak akan menyebabkan berlaku keguguran, tapi kami dah mulakan injection untuk kuatkan paru-paru baby dan jahitkan rahim dia dan bersedia untuk early
delivery dalam kes macam ni," terang doktor.

"Ya Allah Dila mengandung, Ya Allah berdosanya aku pada Dila", kesal Danial.Malu rasanya untuk menatap muka Dila. "Kenapa Dila tak bagi tahu abang yang Dila mengandung? kesal Danial. "Dila memang nak bagitau abang tapi, bila abang cakap abang sudah bertunang dan akan berkahwin dengan perempuan Dila tak sampai hati bang, Dila tak sanggup abang malu dan keluarga abang malu." Jelas Dila.

"Dila sebenarnya, abang belum bertunang dengan budak tu, abang cuma sekadar berkawan sahaja. Belum pernah abang bincangkan soal kawin lagi, dan abang tak sanggup nak teruskan hubungan tu lagi kerana abang akan jadi ayah tidak lama lagi." janji Danial. Kesal kerana mengabaikan Dila yang mengandung itu, membuatkan Dila risau dan akhirnya pitam dihalaman rumah, mujurlah ada jiran nampak dan membawa
kehopital, dan mujur jugak Dila pengsan dihalaman, dapat dilihat orang.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------

"Mama kenapa mama buat tu, biarlah papa yang buat,"marah Danial bila melihatkan Dila cuba menyapu lantai. Sejak keluar hospital hari tu, mertua dia meminta supaya Dila tinggal saja dirumah sehingga bersalin kerana dia memang tidak dibenarkan doktor melakukan sebarang kerja, bimbang keguguran kerana rahimnya tidak kuat."Ala Papa ni, biarlah mama buat sikit sajalah."balas Dila. Itulah panggilan manja mereka sekarang ni. Dengan pengawasan rapi doktor, yang setiap dua tiga sekali akan melakukan pemeriksaan, dan bila usia kandungan mencecah 6 bulan, doktor mengarahkan supaya Dila hanya berehat dihospital, supaya senang mengawasi Dila dan andainya apa-apa berlaku Dila akan terus dibedah untuk menyelamatkan nyawanya dan bayi yang dikandung. Setiap hari Dila akan dilawati oleh Danial. Dila amat bahagia, ternyata bayi yang dikandung membawa sinar, amat berharga kehadiran dia nanti, sebab itulah Dila sanggup tinggal di hospital, sanggup menelan berjenis ubat, sanggup disuntik apa saja semuanya demi bayi itu.

Kandungan sudah di penghujung 7 bulan, Dila amat bahagia merasakan gerakan-gerakan manja bayi yang dikandungnya. Setaip tendangan bayi dirasakan amat membahagiakan. Doktor makin teliti menjaga Dila, kerana bimbang berlaku pertumpahan darah, dan akhirnya apa yang dibimbangi para doktor menjadi nyata apabila Dila mengalami pertumpahan darah yang serius, lantas terus dia ditolak ke dalam bilik bedah dalam masa beberapa minit sahaja. Danial tiba bersama ibu dan ayahnya, dia panik sekali, namun cuba ditenangkan oleh kedua orang tuanya. Hampir 1 jam berlalu, apakah khabarnya Dila di dalam sana . Danial makin risau, setengah jam kemudian doktor keluar.

Danial meluru "doktor bagaimana isteri saya ?", Danial terus bertanya. "Sabar, kami telah cuba sedaya upaya, tahniah anak encik selamat, encik dapat anak perempuan, seberat 2.1 kilogram, dan kini kami cuba sedaya
upaya untuk selamatkan Puan Nuradilah." terang doktor. "Apa maksud doktor? Tanya Danial yang sudah tidak sabar. "Begini, dia kehilangan banyak darah, kami cuba sedaya upaya menggantikan darahnya yang keluar itu, dan masih berusaha, namun rahimnya terus berdarah dan kami mohon kebenaran untuk membuang terus rahimnya demi menyelamatkan nyawanya." jelas doktor. "Buatlah doktor, saya izinkan asalkan isteri saya selamat."

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------

Errrmmm... lekanya dia sampai terlena." tegur Danial sambil membelai dan mengusap kepala Nur Dania Iman yang terlena akibat kenyang selepas menyusu dengan Dila. Dila hanya tersenyum. Hari ni genap seminggu usia Nur Dania Iman. Dila masih lemah akibat kehilangan banyak darah. Namun dikuatkan semangat demi Nur Dania Iman buah hatinya. Dia mencium sepenuh kasih sayang pipi comel anaknya itu. Dia membelai sayu wajah comel itu.. Entah kenapa dia rasa seperti terlalu sayu hari itu, hatinya terlalu sepi, semalam dia mimpikan arwah ibunya, datang menjenguk dia dan Nur Dania Iman, tanpa suara, ibunya hanya tersenyum. Dan akhirnya berlalu begitu sahaja. Hari ini Dila menjadi seorang perindu, ia rindukan ibunya, dan diceritakan perkara itu pada Danial. "Mungkin mak Dila datang tengok cucu dia, dan dia amat gembira", pujuk
Danial menenangkan Dila. "Abang... tolong Dila bang!!" laung Dila dari bilik air. "Ya Allah Dila kenapa ni? Danial ketakutan. "Mak... tolong mak... makkkkkkkkkkk" danial menjerit memanggil emaknya
didapur. "Cepat, bawak pergi hospital, cepat Danial" perintah Mak Zaharah.


------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------


"Maaf dia tidak dapat kami selamatkan, terlalu banyak darah yang keluar, dan kami tak sempat berbuat apa-apa, dia terlalu lemah dan akhirnya dia 'dijemputNya" , terang doktor. Terduduk Danial mendengarkan hal itu.

Jenazah selamat dikebumikan. Nur Dania Iman seakan mengerti yang dia sudah tidak akan menikmati titisan-titisan susu Nuradilah lagi. Nur Dania Iman menangis seolah-olah ingin memberitahu dunia yang dia perlukan
seorang ibu, seorang ibu yang bersusah payah, bersabung nyawa demi untuk melihat kelahirannya. Demi membahagiakan papanya, demi membahagiakan neneknya. Nur Dania Iman terus menangis seolah-olah tidak rela dia dipisahkan dengan ibunya hanya bersamanya untuk sekejap cuma. Semua yang hadir kelihatan mengesat mata, tidak sanggup mendengar tangisan bayi kecil itu. Semua terpaku dan terharu, Danial mendukung Nur Dania Iman dan memujuk bayi kecil itu, akhirnya dia terlelap didakapan papanya.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------
------

Abang yang Dila rindui,

Abang maafkan Dila kerana selama ini tidak mampu menjadi isteri yang terbaik buat abang. Saat abang membaca surat ini, mungkin Dila sudah jauh meninggalkan abang, Dila tak arapkan Dila akan selamat melahirkan anak ini, tapi Dila harap bayi akan selamat walau apa yang terjadi pada Dila. Itu harapan Dila bang. Dila masih ingat, rumah tangga kita hampir runtuh kerana Dila tidak mampu memberikan zuriat buat abang, tapi bang, kali ni doa Dila dimakbulkan, dan untuk itu, biarlah Dila menanggung segala kepayahan demi zuriat ini bang.

Saat Dila menulis surat ini, Dila masih lagi menjadi penghuni setia katil hospital ini. Baby kita makin nakal bergerak bang, tapi Dila bahagia merasa tiap tendangan dia abang, Dila bahagia, cukuplah saat manis ini Dila dan dia. Dila rasakan setiap pergerakannya amat bermakna, dan andainya ditakdirkan
Dila hanya ditakdirkan untuk bahagia bersama dia hanya dalam kandungan sahaja Dila redha bang. siapalah Dila untuk menolak ketentuanNya. Dila tak mampu abang. Cukup bersyukur kerana sekurang-kurangnya Allah makbulkan doa Dila untuk mengandungkan zuriat dari benih abang yang Dila cintai dan kasihi selamanya.. Dila redha sekiranya selepas ini walau apa terjadi, Dila redha, kerana Allah telah memberikan Dila sesuatu yang cukup istemewa, dan andainya maut memisahkan kita Dila harap abang redha sebagaimana Dila redha. Syukurlah sekurang-kurang Allah berikan nikmat kepada Dila untuk merasai nikmatnya menjadi seorang ibu walau cuma seketika.

Andai apa yang Dila takutkan terjadi, dan bayi ini dapat diselamatkan Dila harap abang akan jaganya dengan penuh kasih sayang. Dila harap abang jangan biarkan hidupnya tanpa seorang ibu. Cuma satu Dila harapkan dia akan mendapat seorang ibu yang mampu menjaga seorang anak yatim dengan baik dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Seumur hayat Dila, Dila tak pernah meminta sesuatu dari abang, dan kini inilah permintaan Dila, janjilah anak ini akan mendapat seorang ibu yang penyayang.

Abang yang Dila rindui...

Dulu sewaktu rumah tangga kita dilandai badai, Dila ingin sangat ucapkan kata-kata ini pada abang, tapi Dila tak berkesempatan, dan walaupun kini Dila tiada lagi, tapi Dila nak abang tahu yang...

Dila rindukan abang...... Dila rindu sangat dengan abang..... rindu bang... rindu sangat....

Sekian,


Ikhlas dari isterimu

NurAdilah Bt. Mohd Nasir


Danial melipat kembali surat itu, yang telah dibaca berulang kali dan kini dia amat rindukan Nuradilah... . dan kini barulah dia sedar betapa berharga sebuah kerinduan itu..... Dila.... abang juga rindukanmu sayang.. bisik
hati Danial.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- -
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- -----

Kini hampir genap 20 tahun Dila meningalkan Danial.. tetapi surat terakhir dari isteri yang tercintanya itu masih segar dalam simpanannya. ... Kini dia sedar betapa dalamnya cinta itu jika disemai setiap hari dengan erti kejujuran, keikhlasan, kesetiaan dan penuh bertanggungjawab. .. lerai lah sudah segala galanya.. sekian. ...

SAYANGI LAH IA SELAGI IA ADA DI SISI......

Sunday, 20 March 2011

rindu zaman persekolahan!!!


bila dgr je zaman persekolahan semua pakat igt blk memori time ngn kwn2 semua. betul x??? hehehe..
btw ika pown bnyk juga pengalaman, memori pahit n manis time sekolah dlu. but dlu ika nie jenis noty2 skit. biasa lah time 2 bru budak2 lg. x ckup matang lg. but now I already increasingly mature. ok ika nak cerita sikit peragai member2 yg ika rapat time dlm clz..


my lovely frenz!!!



 yastika (yas)

yas nie kwn ika yg plg cool, cute, kuat merajuk n suka menangis time dlm clz. peragai die sensitif sikit lar. she is caring. but die nie ganas skit. ika sllu kene buli ngn die. kena tarik hidung lar, kena picit pp lar n mcm2 lg ar. heheh..  ika suka sgt berkwn ngn die. sometimes we always share problem. dlu je lar. but now kitorg dah jrg jumpa coz msg2 stdy kat tmpt laen kan. yas stdy kat kolej segi n ika kat poly. time reunion hari 2 kitorg sempat jumpa wlupun sekejap.




 nabila (nab)


nabila pown sama mcm yas jgk. cute2 jgk owgnye. peragai diorg pown lbh kurg sma je n saiz diorg pown sama gak. hehehe.. nabila nie kalo ika jumpa die. mesti ika nak gelak. wlupun bnde 2 not funny. x tahu ar knp, mybe memek muka die kot uat ika nak gelak.. hehehe.. kitorg pown sllu gak share problem. nabila pown jrg jugk jumpa coz die pown smbg stdy kat ipoh. kolej ape ntah. x igt ar. sory nabila syg, i x igt lar kolej u nama ape..jgn marh ar! hahaha...




 athirah (tirah) n me



tirah nie ngn ika mmg rapat. yelar kitorg satu taman. dlu time sekolah kitorg sllu sma2. dok dlm clz sama2, keluar rehat sama2, malah p jln mana2 pown still sama2. dlu je lar. but now x dah coz die skrg dah keje kat giant. die cool  but ganas skit. hehehe..  peragai die pown  lbh kurg cam yas n nabila lar jgk kalo nak di pendekkan cerita.. hihihi



 izzati (adik)


(mazidah n nu'un)


diorg nie dlu x boleh berpecah coz msg2 terikat kalo nak p mana2 pown. hehehe.. dlm clz diorg ar plg diam. yelar budak baek katakan. kitorg yg dok blkg2 nie jaat skit. skit je lar k. hehehe..  ika dlu sllu gak kene buli ngn diorg. bukn buli smpy nak gaduh x de ar. kalo diorg boring. ika lar yg kena jd penghibur. u know why??? coz dlm clz ika nie suka mnyanyi. so opkos lar diorg sllu suh ika nyanyi kalo time diorg boring. hahaha...



 rohaizad (pak jad)

pak jad nie dlm clz die ar otai no 1. korg nak tahu x sbb ape kitorg pggl die otai?? coz die ar monitor clz kitorg n i assistant die. hehehe.. pak jad nie boleh kate pelawak lar dlm clz. die mmg happening ar dlm clz. kitorg pown kdg2 terikut dgn gaya die 2. pak jad nie simple owgnye but kalo skli die uat lwk. mak ai.. boleh kate mcm nak gegar ar clz dgn gelak ketawa member2 semua. hahahaha...


 shahrul
 
shahrul nie assistant pak jad jgk. time kuar mana2 diorg sllu berdua. heee.. jgn slh fhm lak k.. hahahaa.. shahrul die pown simple jgk but die nie sensitif skit owgnye. yelar ank bongsu dlm fmly katakn. tp mulut die lezer skit. bg kitorg dlm clz 2 dah biasa ngn mulut lezer die 2. kalo ngn owg laen mybe leh terasa kot.. hehehe.. ika pown dlm clz sllu gak kene ngn die.. kene tmpar lar, cubit lar, but 2 dlu k. skrg x dah. die nie boleh kate kaki gosip gak ar dlm clz. kdg2 ika pown tumpg sekaki.. hahaha.. skrg nie die pown dah keje. x silap kat hotel genting highland kot. tp x tahu hotel yg mana 1.. huhu



 zabidi (bd)


bd nie ngn ika kitorg rapat2 mcm 2 je. bd nie seorg yang pendiam. ngn gurl die malu2 skit. tp die ok lar. boleh masuk ngn ika skit2. skrg die stdy smbl keje. die skrg dah makin maju dgn kerier die 2. i'm proud of u bd. keje yg die uat skrg jd photoshoot tuk owg2 yg nak kawin. so sp2 nak kawin leh lar temph kat die k.. btw gud luck 4 ur job bd!




(aizat omar)

aizat pown sama gak ngn bd. die pown pendiam gak. ngn gurl pown malu2 je. tp skrg rasanya x malu dah kot. hahaha.. ika ngn die kitorg x de ar rapat sgt. but now dlm fb mak ai suka je mngata kat ika. but it's so k. ika x ambk aty pown. biasalh just berguaru je kan. hehehe....



 syahir jabir (et)


et ngn ika time dlm clz biasa2 je. nak kate rapat x de ar sgt. die pown dlm clz diam gak. konon2 bajet budak baek ar. hahaha.. skrg time dlm fb kitorg sllu je gaduh. bukn gaduh ape pown just nak menegakkan keadilan..  hahahaha. et skrg nie dah pndy kutuk ika n suka pelekeh ika. betoi x et??? but ika x kisah coz kitorg just gurau2 je . biasalh gurau owg kedah kan. kdg2 ayt 2 kasar skit. tp kitorg x kisah pown.





(syahir)

syahir nie dlm clz die suka tido. semua time die tido. x kire cikgu ade ke x de. peragai die mmg kuat tido dlm clz. die nie kalo bab ponteng mmg serah kat die ar. betoi2 kaki ponteng. hahaha.. oopppsss!! sory syahir terlepas ckp lar plk kat sni. hahaha.. tp die sempoi n cool. betoi x syahir???






(anuar)

anuar die seorg yg simple, cool, x bnyk ckp. die pown malu2 gak ngn gurl. kitorg dlm clz dlu sllu gak sembg n tegur2. skrg ika ngn die lost cntc n kitorg smpt jumpa time reunion je.



ridhwan (pak wan)

pak wan nie simple gak. jenis x kisah sgt owgnye. ika seng nak berkwn ngn die. dlu time dlm clz kitorg x de ckp sgt pown. die sllu ngn geng2 die. die pown suka ponteng clz gak. hehehe.. (sory pak wan bocor skit rahsia ang) hahaha..  skrg die dah keje. wlupun dlu kitorg x sllu smbg but now dlm fb sllu lar jgk chat. 2 pown kalo die on9. kitorg skrg otak pown dah lbh kurg je.. hehehe..



 (haifa)


haifa ngn ika dlu kitorg pown rapat gak. dlu kalo nak kuar mana2 pown kitorg keluar sekali. time dlm clz sellu gak bergosip ngn dia. hehehe.. skrg nie die dah bergelar isteri n ibu. mybe rezeki die kawin awl kan. so ika doakan semoga hbgn haifa n husben kekal hingga ke akhir hayat! amin.......



(amer)

amer nie die dlu sporting gak ar n peragai die malu2 skit. dlam clz kitorg suka lepak2 kat blkg kalo cikgu x de. yelar nak bergosip katakan. hahahaha.. amer nie die baek, ngn gurl pown malu2 gak. btw dak2 laki dlm clz ika ade stgh yg malu2 skit ngn gurl. hahahaha. die pown kdg2 satu kepala gak ngn ika. mmg suka ar berkwn ngn amer nie coz die x bnyk ckp sgt but die sllu bangkang ape yg die rasa bnda 2 x ok.. betul x amer??? huhu

i luv u'll so much.. :)), our memory in clz will not forget reach anytime!


to my member's: don't forget me k! I always remember at all of you and continue the effort and achieve success with as good as!!!

 see ya..........=)

Wednesday, 16 March 2011

layan lagu!!!


Ermm...........

mlm nie adik manis x de bnda nak pos sbnrnya. boring je rasa. nak tido tp mata x ngntuk lg. nak msg, x de owg nak msg ngn kite. ermmmm.. sedih..:(( mlm nie adik manis just lyn lagu je. assgment semua dah ciap. esok p antr je kat atas meje lec. tp mggu nie sronok skit ar coz clz x de. lec p krusus just submit assgment je. next week dah de endterm. prepare 4 endterm blom lg. rasa mls je nak bca buku. shot note pown x uat lg. knp ntah mggu nie rasa cam mls je. nsb baek time nak uat assgment ade skit rasa rajin hehehehe.. erm k lar nak out dlu. ha sblm 2 kat bwh nie ade vedio lagu..  tajuknye "sweet holiday" (C.N.Blue) try ar dgr.. lynnnnnnnnnnnn!!!
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*




Tuesday, 15 March 2011

boring!!!



hari nie rasa boring sgt. nak kuar tp kat luar panas sgt. so lepak dlm bilik je ar jwbnye. huhu.. sory ika x de idea ar nak tulis ape ary nie. btw, now ika ngah lyn lagu korea. lagu nie jiwang2 skit. hek3.. best taw lagu nie. time mlm kalo ika x leh tido kan. ika akn dgr lagu nie. smbl teringat kat "my heart". =)


lagu nie dipetik dlm drama secret garden. tajuknye " You Are My Spring". lagu2 dlm drama 2 blh kata semua best ar. tmbh2 lagu yg melodi slow. adoyaiii!!!! kalo korg nak taw best ke x lagu nie.. vedio die ade kat bwh. so dgr ar cam ne. but 4 me ths song is very beautiful!!! 
layannnnnn...................





Monday, 14 March 2011

My Girlfriend is a Gumiho!!!





Title: My Girlfriend is a Gumiho
Also known as: My Girlfriend is a Nine-Tailed Fox
Genre: Romance, comedy, fantasy
Episodes: 16
Broadcast network: SBS
Broadcast period: 2010-Aug-11 to 2010-Sep-30
Air time: Wednesday & Thursday 21:55


Synopsis
Cha Dae Woong accidentally releases a gumiho, a legendary fox with nine tails that eats the livers of humans. When he finds out that she is a gumiho, he ends up doing crazy things to prevent the girl from eating his liver.

Cast
Lee Seung Ki as Cha Tae Woong
Shin Min Ah as Gumiho
No Min Woo as Park Dong Joo
Park Soo Jin as Eun Hye In
Byun Hee Bong as Cha Poong (Dae Woong’s grandfather)
Yoon Yoo Sun as Cha Min Sook (Dae Woong’s aunt)
Sung Dong Il as Ban Doo Hong


secret garden!!!








Title:  Secret Garden
Genre: Romance, comedy, fantasy, melodrama
Episodes: 20 + 1 Special
Broadcast network: SBS
Broadcast period: 2010-Nov-13 to 2011-Jan-22
Air time: Saturday & Sunday 21:45



Synopsis
The drama tells the story of Kim Joo Won (Hyun Bin), an arrogant and eccentric CEO who maintains the image of seeming perfection, and Gil Ra Im (Ha Ji Won), a poor and humble stuntwoman whose beauty and body are the object of envy amongst top actresses. Their accidental meeting, when Joo Won mistakes Ra Im for actress Park Chae Rin, marks the beginning of a tense, bickering relationship, through which Joo Won tries to hide a growing attraction to Ra Im that both confuses and disturbs him. To complicate matters further, a strange sequence of events results in them swapping bodies.


Cast
Hyun Bin as Kim Joo Won
Ha Ji Won as Gil Ra Im
Yoon Sang Hyun as Choi Woo Young/Oska (Joo Won’s cousin)
Kim Sa Rang as Yoon Seul
Lee Philip as Im Jong Soo
Lee Jong Suk as Han Tae Ssun
Yoo In Na as Im Ah Young
Kim Ji Sook as Moon Yeon Hong
Park Joon Geum as Moon Boon Hong


 

Romanized Lyrics

TitleYou Are My Everything
OST AlbumSecret Garden OST
Singer
Romanized bykreah
you are my everything
keudae-neun nae salme modeun geot
sarang-hae sarang-hae
on sesangi areumdab-geman boyeo
you are my everything
keudael bituneun byeo-ri dweh-jul-kkeyo
keudae wii-hae binna-go shipeo

mae-il mannado tto bogoshipko
eon-jena seolle-indaneun geon
ama ireon-ge sarang-in-gabwah
eonjena hamkke nuntteu-go
hamkke babeul meokko
keunari o-gil naneun kkumkkujyo

you are my everything
keudae-neun nae salme modeun geot
sarang-hae sarang-hae
on sesangi areumdab-geman boyeo
you are my everything
keudael bituneun byeo-ri dweh-jul-kkeyo
keudae wii-hae binna-go shipeo

eocheom shi-ganeun waeh jakku heu-lleo
jibeuro kayahaneunde
mugeoun bal-keo-reum tte-ji-ji-ranh-jyo
ireohke keudael mannan-geon
nae-gen haenguniya
haneu-ri jushin chweh-goye seon-mul

you are my everything
keudae-neun nae salme modeun geot
sarang-hae sarang-hae
on sesangi areumdab-geman boyeo
you are my everything
keudael bituneun byeo-ri dweh-jul-kkeyo
keudae wii-hae binna-go shipeo

keudaereul sarang-hae
eojedo oneuldo nae-ildo
yeongwonhi yeongwonhi
naegyeoteman isseojugil barae

you are my everything
keudaereul hyang-han bichi dweh-jul-kkeyo
sarang-haeyo sarang-hallaeyo
sarang-haeyo
you are my everything

Sunday, 13 March 2011

Tension ngn internet...agrhhhhh!!!!






dah brp hari dah internet lembab. ika pown x taw knp. geram je rasa. arghhhh!!! xsuka2. dah lar edit blog nie kejap ok kejap x. tension2!!! erm.. dah terlampau geram sgt nie. ika x taw nak luah kat sp. last2 ika luah kat dlm blog nie. dah ar lappy nie nk hang je. bnda yg ika download semua ika dah buang. tkot2 sbb ika bnyk download software leh beratkan lappy nie. tension kalo nak on9 internet lembab nie!!! ermmm... k ar nak out dlu. baek tido dr dok tension ngn internet nie lembab cam &%$#^*&$#!  bbye..........

Saturday, 12 March 2011

cat syiling umh!!!!


pagi2 lagi bapak ika dah suh ika uat keje mengecat umh. kalo bab mengecat nie ika lar yg jd mgsa. dah lar kite x suka uat keje cat2 nie. ermmmm.. but ape2 pown kene uat jgk, mcm terpaksa g2!!!  ika nie kalo nak suh uat keje2 cam nie kene de uph. yelar penat kot nak cat syiling nie. nak kene lagut tgok atas 2  yg x suka. sakit tengkuk kot. owg suh uat syiling bru die ckp nnt2. last2 ika gak yg jd mgsa nak kene cat. yelar konon2 nak bg nmpk elok sikit.


ok dah selesai cat syiling, nak kene lap lantai lak. yelar time ngah cat 2. cat dok menitik-nitik kat bwh so kene ar mop lantai kan. erm.... penat je rasa!!! bapak ika nie pndy. bila die dah bg keje2 cam nie. die ngn mama mula ar nak kuar. but die dah pesan awl2. uat yg mana smpy je. yg laen2 nnt bapak yg smbg... so ika pown ikut je ar..

parents ika sllu je nak kuar date. hehehehe.. date ke??? x de ar. bapak n mama kalo date pown time mlm. just kuar dinner je  coz time mlm kan romantik skit.. hehehe.. yelar kalo kuar ngn anak2 nnt kaco line lak. btul x??? hak3.. siang2 nie just kuar p beli brg2 perhiasan umh. time weekend nie lar keje mama n bapak ika...

dah abs cat n kemas umh, ika lyn cter korea kat tv lak smbil update blog nie. skrg nie ika dok tgok cter korea tajuknye "my gf is gumiho". sebenarnya ika dah tgok cter 2. ika beli cd die. tp dlm cd 2 x de subtitle malay nye. so dah de kat tv nie lyn je ar wlupn dah tgok. hehehe... lagu2 die pown best taw!!! kalo korg x cye try ar tgok. aceh cam promote lar plk...hahaha... k lar ika nak smbg tgok tv lak.. bbye!!!

Friday, 11 March 2011

keluarga tercinta hingga ke akhir hayat!!!!


ika nak cerita sikit pasai diorg yg ika cinta. 1st sekali ika cerita tntg my mom n dad. ika sgt sygkan family ika terutamanya mama n bapak. mama yg melahirkan ika n bela ika sehingga ika besar. ika syg sgt kat diorg. mama n bapak bg ika mkn dan minum, didik ika sehingga ika berjaya melnjutkan study ke IPTA. tanpa doa mama n bapak, ika xkan smpy ke thp nie. i love u'll so much.....

mereka bnyk bg ika ilmu, ajar ika mcm mana nak menunaikan solat, ajar ika time ika x reti uat keje sekolah, ajar ika mcm mana nak jd seorg anak yg berguna. segala pergorbanan diorg ika akn igt hingga ke akhir hayat. insyaAllah, suatu ary nnt mama n bapak x perlulah berkorban lg tuk anak2. biar anak2 pula berkorban tuk mama n bapak. ika tekad, nnt ika akan bls blk segala pergorbanan mama n bapak ika 2 spnjg mereka jga ika. kat bwh nie ika sertakan gmbr my mom n dad!!!

i luv u so much!!!!



 anak no 1 (Nur Syuhada Bt Sazali)
nie kak long, husben n ank die. kak long ika nie sporting gler beb. ika bnyk kongsi prob ngn die. ika syg die sgt2. skrg die dah kawin so nak kongsi cerita n prob pown dah x mcm dlu. sejak2 die kwin die bnyk hbskan masa ngn husben n ank die. x pelah nvm, owg dah de fmly sendiri kan huhuhu. ika doakan semoga hbgn mereka kekal hingga ke akhir hayat!!!! aminnnn........


anak no 2 (Nur Syafiqah Bt Sazali)
x laen x bukn sy ar hek3!!!
 

anak no 3 (Mohd Syazwan B. Sazali)

sory ika x de gmbr die dlm lappy nie. nnt ika upload gmbr die k. adik ika nie sindrom!!! die nie cool je. tp die ar anak plg disayangi dlm fmly. yelar tgok ar die cam ne kan!!!! die kalo ckp confem owg laen x phm. hnya fmly kitorg je yg phm. but die blh lar jgk ckp skit2 n phm ar jgk skit2 ape yg die ckp 2. wlupun die cam 2. ika tetap sygkan die!!!!


anak no 4"bongsu" (Mohd Daniel Suhazri)

adik ika nie mnja sikit. besalah anak bongsu katakan mesti ar mnja!!! die nie bab bola no 1. smpy bapak ika masuk kan die dlm club bola kenari kids wakil istana!!! adik ika nie suka bersukan but dlm study down sikit hek3. time die x penah lekat dlm umh. sllu je kuar g maen. yelar time skol p skol, blk skol p clz tajwid, blk je clz tajwid sln2 bju p maen bola plk kat pdg, mlm pas maghrib kuar maen lg. kdg2 2 kene mrh suh uat keje skol bg siap bru leh maen. time weekend kalo die x kuar, die akan abskan masa dgn maen game PS 2 die 2. 2 ar peragai adik ika sorg nie. but i luv him so much!!!



erm...2 ar cerita tntg fmly ika yg tercinta. "angah syg u'll hingga ke akhir hayat"!!!!

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More